Wat een talenten!

Zaterdag 28 september 2019 vierde Stichting Vooruit haar 60 jarig jubileum. In de aanloop naar dit jubileum hebben een 60-tal kinderen en jongeren met een beperking de kans gekregen een talent te ontwikkelen waar ze normaal de kans niet voor krijgen, omdat de (financiële) middelen hiervoor ontbreken. Tijdens het jubileumfeest heeft een aantal talenten laten zien welk talent ze hebben kunnen ontwikkelen met de ondersteuning van de Stichting Vooruit. Het was verrassend te zien hoe divers de talenten waren. Paardrijden, fotograferen, leren programmeren met een lego robot, eerste stapjes op weg naar rol als docent geschiedenis en aardrijkskunde, biljarten, handbiken, etc.

Heel veel indruk maakte het gedicht “Vrijheid”, geschreven door Fieke Deenen. Het gedicht maakte heel goed duidelijk tegen welke beperkingen Fieke in het dagelijks leven aanloopt en hoe fietsen haar kon helpen stuk vrijheid te herwinnen.

Vrijheid

Vrijheid… het lijkt zo heel normaal, maar als je vrijheid word beperkt is het een heel ander verhaal. Na een zware periode is mijn vrijheid anders voor altijd, dankzij moeheid, medicijnen en slechtziendheid. Vrijheid is voor mij geen normale zaak meer, ik loop tegen mijn beperkingen aan keer op keer. Alleen over straat is nu niet veilig genoeg, ik heb nog heel veel uitdagingen voor de boeg. Elke dag opnieuw mijn dag indelen, mijn activiteiten goed over de dag verdelen. Het is niet gemakkelijk om mij te zijn, beperkt worden in vrijheid is absoluut niet fijn. Hopelijk kan ik nog leren om meer zelfstandig te doen, zodat ik ook weer vaker aan leuke dingen kan meedoen. Vrijheid… het lijkt zo heel normaal, maar als je vrijheid word beperkt is het een heel ander verhaal.

Het enthousiasme waarmee de kinderen en jongeren hun nieuw ontwikkelde talenten presenteerden tijdens het jubileumfeest was hartverwarmend en zette een aantal bezoekers aan na te denken over hoe zij kunnen ondersteunen bij het verder ontwikkelen van de talenten.

Verder mochten alle aanwezigen kinderen meedoen aan een loterij. Er werden 4 prijzen verloot, 2 ballonvaarten met Ballon De Blauwe Vogel en 2 familietickets voor een bezoek aan een pretpark naar
keuze.

Inmiddels hebben 60 kinderen en jongeren dankzij de bijdrage van de Stichting Vooruit een talent kunnen ontwikkelen. Met het afsluiten van dit jubileumproject gaat de stichting Vooruit verder met het zoeken en honoreren van project die de mogelijkheden van kinderen en jongeren met een beperking vergroten en zo volwaardig kunnen participeren in de maatschappij.