Over ons

Stichting Vooruit is nauw verbonden met Adelante, dat in het Spaans letterlijk ‘vooruit’ betekent. Adelante richt zich op volwassenenrevalidatie & arbeidsre-integratie, kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen en audiologie & communicatie. De zorg van Adelante voor kinderen met een beperking vindt plaats in en vanuit Valkenburg a/d Geul. Stichting Vooruit ondersteunt deze zorg door extra activiteiten, (wetenschappelijk)onderzoek, zorgverbetering en innovatie mogelijk te maken.

Onze geschiedenis

30 september 1959 werd voor de oprichting van een mytylschool in Maastricht de ‘Stichting ter behartiging der belangen van het gebrekkige kind’ opgericht. Een jaar later al opende de mytylschool St. Raphael zijn deuren voor onderwijs en revalidatie van kinderen met een fysieke en/of verstandelijke beperking. Omdat de locatie in de binnenstad van Maastricht snel te klein was, besloot de stichting in het rustige Heuvelland bij Valkenburg a/d Geul een nieuw kinderrevalidatiecentrum met mytylschool te bouwen. Ouders onder leiding van de drijvende kracht Frans Dassen gingen letterlijk met de collectebus langs de deuren om deze droom te verwezenlijken. Met succes. Sinds 1966 werkt de stichting op deze locatie aan revalidatiezorg en onderwijs voor kinderen met een beperking. Sinds 2013 gebeurt dit onder de naam Stichting Vooruit.

Frans Dassen gegrepen door het gebrekkig kind

In vijf jaar wist Frans Dassen samen met de ouders ruim een miljoen te op te halen voor het, later naar hem vernoemde, Franciscusoord.

Onze organisatie

Het bestuur van stichting Vooruit voor kinderen met een handicap bestaat uit zeven leden:

• Dhr. dr. J.B.A. van Mourik (Voorzitter)
  • Mw. M.T.M. Mendes de León (Penningmeester)
  • Mw. drs. Y.Y. van Horn (Secretaris) – Raad van Bestuur Adelante
  • Dhr. T.J.H.I. Bisscheroux (Bestuurslid)
  • Mw. J.A. van Leeuwen-Laenen (Bestuurslid)
  • Dhr. dr P.L.J.M. Leroy – (Bestuurslid) Kinderarts-intensivist
  • Mw. M. Crutzen RA (Bestuurslid) Hoofd Business & Performance Control
  • Mw. Dr. M.A. Witlox (Bestuurslid) Orthopedisch chirurg

De ondersteuning wordt verzorgd door:

• Dhr. P.A.M. Kurvers (plaatsvervangend secretaris) – beleidsmedewerker Adelante
  • Mw. N.M.G. Peters (financiële administratie) – medewerker financiële administratie Adelante
  • Mw. N.J.A. Schepers-Schils (secretariële ondersteuning) – secretaresse Adelante

Governance

Drie leden van het bestuur worden benoemd door de raad van toezicht van Adelante in Hoensbroek, de drie overige leden worden benoemd door de zittende leden.

De geldmiddelen worden verkregen uit subsidies en donaties, vermogensbeheer, inkomsten uit activiteiten van de stichting, inkomsten door erfstelling of legaat. Ter informatie verstrekken wij hierbij onze jaarverslagen:

Formulier ANBI belastingdienst 2022

Jaarrekening Stichting Vooruit 2022