Studiereis mytylschool

Global Exploration - internationale studiereis leerlingen mytylschool

In 2010 heeft stichting Vooruit voor kinderen met een handicap met een bijdrage van € 6.000 aan Global Exploration meegewerkt aan een unieke levenservaring voor tien leerlingen van Adelante.

Voor het eerst sinds de oprichting van Global Exploration in 2006 namen in 2010 ook leerlingen van de mytylschool deel aan het internationale uitwisselingsproject. Tijdens hun reis naar Nepal hebben de kinderen van Adelante op alle mogelijke aspecten van het leven grote stappen gezet. In het voorbereidingstraject moesten ze spreken voor grote groepen. Eenmaal onderweg waren ze voor het eerst in hun leven voor een langere periode van huis, zonder ouders. Ze hebben gevlogen, gevaren, op olifanten gezeten, in bussen en terreinwagens over ongeasfalteerde wegen gereden en soms écht moeten afzien.

De leerlingen hebben bovendien projecten bezocht die Global Exploration onder het motto 'Together One World' steunt. Zoals een school voor dove kinderen en een instelling voor lichamelijk gehandicapte kinderen. Keer op keer hebben de kinderen hun grenzen verlegd en soms ook gaande het proces moeten accepteren dat er simpelweg een grens is. Eenmaal terug op Nederlandse bodem, zag je het verschil: hoezeer de deelnemers tijdens hun reis gegroeid zijn én dat de ouders daarbij niet achter zijn gebleven. Zij hebben hun kind voor Global Exploration voor het eerst écht losgelaten. Ook dat is groeien!

In 2011 hebben de leerlingen van de mytylschool van Adelante met Global Exploration een reis gemaakt naar Tanzania. Met een bijdrage van € 9.000 heeft stichting Vooruit voor kinderen met een handicap het mogelijk gemaakt drie extra begeleiders te laten meereizen: een fysiotherapeut, een arts en een assistente voor verzorgende taken.