Arm-/handvaardigheden

Observatie-instrument arm-/handvaardigheden

Dit onderzoek is onderdeel van een groter onderzoeksproject naar arm-/handvaardigheden bij kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel (cerebrale parese).

Deze kinderen hebben een spastische arm/handfunctiestoornis waarbij de aangedane hand een ondersteunende functie heeft ten opzichte van de niet- of nauwelijks aangedane hand. Gaandeweg gaat het gebruik van de aangedane hand een steeds grotere rol spelen bij dagelijkse activiteiten. Dat begint al bij het leren kruipen, optrekken en spelen en later bij de ontwikkeling van de fijne motoriek en taken zoals aan- en uitkleden, eten, studie en werk. De revalidatiebehandeling richt zich zowel op de kwaliteit van de inzet, als op de duur van de inzetbaarheid van de aangedane hand. Om deze aspecten goed te kunnen evalueren heeft Adelante een nieuw observatie-instrument ontwikkeld, de OSAS (Observational Skills Assessment Score). Dit instrument bestaat uit een speciaal softwareprogramma dat gekoppeld is aan een aantal leeftijdspecifieke tweehandige taken.