Onze geschiedenis

Op 30 september 1959 werd de ‘Stichting ter behartiging der belangen van het gebrekkige kind’ opgericht om een mytylschool in Maastricht te starten. Voortvarend ging men aan de slag. Al in 1960 opende de mytylschool St. Raphael zijn deuren voor onderwijs en revalidatie. Vanwege deze combinatie steeg het aantal aanmeldingen snel, waardoor het onderkomen in Maastricht al gauw te klein was.

Een van de ouders opperde vervolgens om een nieuw kinderrevalidatiecentrum met mytylschool te bouwen in Houthem-St. Gerlach, in de gemeente Valkenburg a/d Geul. Een mooie, rustige locatie, met mogelijkheden voor groei. Medewerkers en ouders gingen letterlijk met de collectebus de deuren langs om deze droom waar te maken. Met succes. Nog geen anderhalf jaar later was Franciscusoord, het huidige Adelante kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen, een feit. Van hieruit werkt de stichting al meer dan 50 jaar aan de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Sinds 2013 gebeurt dit onder de naam stichting Vooruit voor kinderen met een handicap.